Vell, da har jeg kommet hjem fra New York og er offesielt tilbake i Norge og helt ferdig med utvekslingsret mitt. New York var helt fantastisk og en by jeg absolutt skal tilbake til. Vi bodde p et kjempe fint hotell, dro og s mange steder, shoppet masse, mtte noen venner av meg, og koste oss masse! Etter en del timer p fly og etter en del timer med bare grting mtte jeg endelig mamma og stefaren min, John. De sto p La Guardia flyplass i New York og hadde norsk flagg med seg. Mamma begynte selvflgelig grte litt s da ble det litt mer grting p meg og. Jeg var veldig trist hele denne dagen og bare en tanke om Concordia kom opp i hodet mitt fikk jeg enten trer i ynene eller begynte grte.. Vi ventet p bagasjen min og tok deretter en taxi til hotellet. Hotellet l midt p Upper East Side p Manhattan og var et super super fint hotel. For alle som har sett p Gossip Girl vet hvilket hotell dette var. Det het New York Palace og er der Van Der Vodsen familien i TV serien bor. Var utrolig kult f se det i virkeligheten og det bo der var rett slett det kuleste stedet jeg kunne bo akkurat n siden yndlingsserien min om dagen nettopp er Gossip Girl. Insiden ser selvflgelig helt annerledes ut p ekte men det var kjempe fint ! En pikkolo tok all bagasjen vr opp til 31 etasje der jeg skulle bo de neste fire dagene. Rommet var super fint og jeg fikk en kjempe stor seng og flatskjerm rett foran meg. Vi slappet av et sekund s jeg fikk tatt meg en dusj og slikt s dro vi ned til Times Square. Vi var der den frste kvelden, shoppet litt og spiste.

Dag to fikk vi gjort masse sightseeing. Vi dro til Empire State building, og tok turen opp til 102 etasje ! Var kjempe flott se hele byen ovenifra. Jeg er s fasinert over hvordan byen er bygget med omtrent bare kjempe hye bygninger. Nr man er der virker en hy bygning, men ikke s veldig hy, som ganske liten. Jeg prvde tenke meg den satt inn p Oppegrd s hadde den vrt megahy. S var litt morro tenke snn nr de egentlig var utrolig hye men ogs ganske mye lavere enn de ved siden av. Vi dro ogs til Grand Central, hovedtogstasjonen. Der er kjempe mange filmer og serier vrt spilt inn og det ser helt likt ut p ekte som p film. Etter det dro vi til The Statue of Liberty. Litt kjipt siden det er under ombygning p innsiden av statuen s det var ikke lov g inn, men s fasinert som jeg var, var det like greit. Den var kjempe fin og strre enn jeg s for meg. Etter det dro vi til Memorial og 9/11. Det var veldig sterkt se, og utrolig flott minnested de har bygget opp. Det var to kjempe store basseng/fontener som var satt opp, og p en tykk kant rundt hver av de stod alle navnene. Rundt disse var det p en mte en liten park. Det skal bygges opp fire nye bygninger rundt der, og de har n kommet godt i gang med to av de. Etter det dro vi til China Town og s til SoHo der vi shoppet litt. S begynte det bli ganske s sent p kvelden s vi dro tilbake p hotellet.

Dag tre tok vi sightseeing bus littegrann, og dro mer shoppet p SoHo. Vi fortet oss tilbake til hotellet for vi hadde laget en reservasjon p restauranten som er p hotellet. Siden vi bodde p ganske fint hotell var der bare ta p finstasen og pynte seg skikkelig. Jeg brukte kjolen jeg hadde p Winter Formal i Kansas og hye sko. Restauranten heter Gilt og hadde to michelins stjerner som visst nok skal vre veldig veldig bra. Vi spiste fem retters, som selvflgelig var delikatesser men ikke akkurat noe jeg er vandt med. Mye av det var bare helt greit, men veldig veldig gy ha opplevd spise p et s fint sted. Tviler p at jeg noen gang kommer til spise p et s flott (og dyrt) sted igjen med mindre jeg gifter meg med en rik mann. haha. Etter vi hadde spist ble vi p hotellet og bare koste oss.

P lrdag, dag fire, dro jeg mtte vertsbroren min vennene mine fra skolen. De var p skoletur i Washingtong DC og New York, og kom fredagen. Jeg mtte de downtown og spiste lunsj med de. Jeg tok taxi alene fra Manhattan og ned dit som tok ca 20 min. Koste meg i den gule taxien jeg. Da jeg kom dit vi hadde avtalt mtes var ikke de der.. De var i en annen gate enn det de sa, og det tok meg nesten en halvtime finne de. Jeg spurte masse folk om hvor den gata de sa de var i var, og nr de pekte og sa fortsett rett oppover en snn vei s gikk jeg dit. Etter ha gtt ca ti blokker den ene veien spurte jeg en annen person som sa jeg hadde gtt forlangt. Etter ha spurt ca fem forskjellige folk sa tilsutt en fyr at jeg mtte g to blokker ned og s fant jeg det da. Ikke rart jeg bare gikk frem og tilbake nr jeg gikk parallellt med gaten jeg skulle til. Hele New York City er lagt opp i blokker, slik at den ene veien er alle gatene nummer (3 st. 21 st. 56 st. osv osv), og den andre veien har alle gatene navn) S da jeg endelig fant de dro vi spiste p en liten plass kalt Pizza Pizza, og overraskende nok spiste jeg selvflgelig pizza. Jeg dro tilbake til hvor mamma var og vi var p times square en stund. Rundt klokken fem skulle vi til Little Italy og spise middag med de. Vi spiste sklart p en italiensk restaurant. De fikk ikke lov spise med oss ettersom de var med en stor gruppe , og alle skolene var fra rundt om i hele landet, men de kom ut til oss med en gang de var ferdige. Jeg tror mamma og John syns det var litt morro mte de. De satt sa alle mulige ting jeg har lrt de p norsk, som er alt mulig av stygge ord man kan si til hverandre. S vi lo godt. Da vi mtte si hade til de var det kanskje siste gang jeg s de s da grt vi litt da og. Vi ble litt lengere p restauranten og etter p dro vi ned til Broklyn Bridge. Vi gikk opp til der selve broa startet, og tok litt bilder og s tilbake. Vertsbroren og vennene mine var p Rockefeller Center s vi skulle dit mte dem og si hade for en siste gang. Vi kom dit litt sent s de mtte dra allerede fem-ti min etter vi kom. Veldig trist :( Rockefeller center var ogs veldig flott. Det er der de setter opp det kjempe store juletreet hvert r. Alle flaggene stod der ogs, og en statue nede i "hullet" med fin fontene. Det er der Kevin i alene hjemme 2 mter moren sin s det var litt kult kjenne igjen det.

Dag fem, siste dagen, dro vi til Central Park. Vi bodde ikke s langt unna s vi skulle g dit. Det kunne ha tatt ti min men nr det skulle vre et kjempe stort opptog i hele byen og de stengte av kjempe mange gater, og vi mtte g rundt og store omveier for komme oss til parken tok det litt lenger tid kan man vel si. Det var nok det strste opptoget jeg har sett i hele mitt liv. Det var til sttte for Israel og jdene og det var utrolig mange jder der og masse folk gikk rundt med Israel flagg. Vi gikk rundt i Central Park og hrte de paserte i kjempe lang tid. Selve parken var sykt stor. Mye strre enn jeg hadde sett for meg, og det ville tatt timer g gjennom hele. Vi gikk en god stund og til slutt dro vi til Times Square og shoppet litte grann til fr vi mtte tilbake p hotellet og dra til flyplassen.

Bagasjen min var en deeel kilo mer hjem enn det den var til... Til USA hadde je 23 kilo pluss kjempe tung hndbaggasje p sikkert 10 kilo+. P vei hjem hadde jeg ca 75-80 kilo... Har shoppet litt da. Kom med veldig lite klr og sko, og kom hjem med ekstremt mye mer klr og 17 nye par sko. Har levd et luksus r. Ikke mer shopping p meg p 10 r frem i tid.. Kan ikke det uansett hvis jeg skal klare spare til russebuss og kanskje kanskje klare komme meg til USA neste sommer.

New York turen var kjempe koselig. Hadde det utrolig bra, og den beste avslutningen p ret jeg kunne tenke meg! :)

/ Mamma og meg. Mtes for frste gang p flyplassen etter nesten ni og en halv mned.

/ Senga mi p hotellet.

/ The New York Palace !!

/ Grand Central.

/ Utsikten fra Emire State Building.

/ Leste litt i en brosjyre p Empire State og det stod at da de bydge bygningen p 1930-tallet krevde ikke noen som helst lover noe sikkerhet da de bygde. S Empire State er bygget uten noe som helst sikkerhet. Tenkte det bare var noen tilfeller da man s slike bilder, men faktisk hele bygninger er bygget snn. Sykt !

/ En av de mange vaktene inne p Empire State. Digger uniformene deres.

/ Empire State. S mange som 32 000 mennesker jobber der inne hver dag!!

/ Mamma og meg, bttur ut til Statue of Liberty.

/ Mamma og meg, Statue og Liberty.

/ John og mamma. Utsikten til byen fra ya statuen stod p.

/ Memorial of 9/11.

/ En av de nye bygningene som blir bygget etter Twin Tower.

/ Inne i hotellet.

/ Meg, Apple butikken. Selve butikken er under bakken. Sykt kult egentlig, siden etter de satt opp dette, s blir det mest fotografert gjennomsnitlig i hele New York (eller noe snn).

/ Times Square.

/ Meg og mamma p sightseeing.

/ Meg, hotellet.

/ Meg, inne p hotellet.

/ Inne p hotellet.

/ Mtte med vertsbror og venner. Raef (vertsbror), Jorge, John, Alyssa, Kristen, mamma, og Madison.

/ Mte med venner. Raef (vertsbror), Jorge, meg, Alyssa, Kristen og Madison.

/ John og mamma p Broklyn Bridge.

/ Gule taxier. Er fortsatt like fasinert av dette. 2/3 biler var gule taxier !! Kunne ikke se p veien i et sek uten se en.

/ Hotelrommet.

/ Central Park.

/ Meg, Central Park.

/ Meg, ya der Statue og Liberty str.

/ Meg, toppen av Empire State Building.

/ Meg, Broklyn Bridge.

/ Meg, Central Park.

/ John og meg, siste minuttene i USA !

/ Bagasjen vr ! Ca 100 kilo bagasje tilsammen, og ca 20 av de var mamma og john sitt..

Takk for en veldig koselig tur til NY ! :)

#utveksling

0 kommentarer p "New York"